"Ne construim strategii și planuri bine conturate și argumentate privind viața profesională sau cea personală, dar ne-am gândit vreodată că fericirea poate fi cel mai rațional plan de viață pe care suntem capabili să-l construim, să-l aplicăm și să-i valorificăm potențialul? Fericirea este o alegere făcută constant și permanent, bazată pe triumful raționalului asupra iraționalului."
Cristian Stanciu
Country Manager, Ewopharma AG România & Republica Moldova
"Scrisă alert, competent și angajant, cartea lui Dorin Bodea reprezintă o invitație reușită la un efort individual limpezitor în rezolvarea propriei «ecuații a fericirii», prin care fiecare dintre noi putem face, cu discernământ și mai bine înzestrați cu uneltele furnizate de către studiile aplicate din științele sociale, alegerile care conduc la o autentică împlinire personală, alături de celălalt.”
Alin Gavreliuc
Prof. univ. dr., Universitatea de Vest din Timișoara
"Cartea lui Dorin Bodea poate fi un foarte bun manual pentru departamentele de HR și un ghid pentru programele de training organizațional. Fericirea, privită ca un algoritm complex al vieții organizaționale, devine o dimensiune esențială a performanței companiilor de mâine, demonstrându-ne în ce măsură vor fi capabile să redevină produsul simbol al progresului continuu, să fie preferate de cei valoroși și talentați."
Laura Rusu
CEO, Casa Rusu
"În două generații de antreprenori și executivi, câte s-au succedat de la Revoluție încoace, s-a trecut, în mediană, de la savoarea vieții plăcute la conștiința vieții bune, a cărei dimensiune superioară este una non-instrumentală, îmbogățită de sens. De acum însă toți cei care se află pe acest drum beneficiază și de un ghid către o viață plină de sens, foarte inspirat numit «de adaptare pentru viitor»."
Florian Nițu
Managing Partner PNSA
"Dorind să afle care sunt potențialele surse care alimentează un mod de gândire vizibil în societate și activitatea profesională,
autorul abordează teme mai largi sub umbrela unui studiu sociologic realizat pe angajați români din companii mari și mici!"
Separând valorile personale în 2 mari categorii, cele moderne și cele premoderne (aparținând tradiției, vechii orânduieli),
studiul dezvăluie pe parcurs o ierarhie în care acestea coexistă, ierarhie ce modelează atât etica muncii cât și construcția
a unui model de fericire. Este demonstrată o corelație directă între categoriile de venituri și tiparele culturale, dar mai mult
decât atât, aflăm că ne aflăm în plin proces de transformare culturală, a existenței unei „modernități neisprăvite”.
O carte despre trecerea de la vechi la nou. Despre coexistența a unor idei și valori aparent total opuse. Dar și despre modul cum acestea afectează individul.
„Îndrăzneala domnului Bodea de a aborda o sumedenie de teme în această carte face ca lectura ei să fie atât incitantă, cât și provocatoare intelectual.
S-a scris atât de mult despre modernitate încât ar fi imposibil ca cineva să poată cuprinde tot ceea ces-a spus, dar corelarea valorilor moderne cu modelele
culturale ale muncii și fericirii (mai ales în mentalul colectiv românesc) este binevenită.”
Vintilă Mihăilescu
sociolog și antropolog
Modernitatea și fericirea, două subiecte privite și analizate de autor într-o manieră riguroasă, așa cum ne-a obișnuit deja în scrierile sale. O carte despre valorile la care aderă românii care lucrează în companii mai mari sau mai mici. O combinație reușită de istorie, filosofie și sociologie, puse împreună sub umbrela unei întrebări: „Cât de fericiți (mai) suntem astăzi?”
Dana Meleghi, Director Resurse Umane
SparkWare Technologies
Provocatoare și interesantă, cartea poartă cititorii într-o călătorie captivantă despre organizațiile
moderne, muncă și fericire.
Documentarea științifică, viziunea macro a autorului și profunzimea temelor abordate mi-au oferit o lectură importantă pentru domeniul
resurselor umane în care profesez. Trebuie citită!
Elena Anghel, Director Resurse Umane
FAN Courier
Pot spune că parcurgerea acestei cărți m-a transformat într-un om mai bun, atât în accepțiunea modernistă, cât și în accepțiunea premodernistă, în misiunea mea de a-mi înțelege colegii de muncă – actuali sau viitori – din perspectiva valorilor, a motivațiilor, și, mai ales, a visurilor pe care le au.
Dr. Alexandru-Sabin Lețcae, Business Unit Manager Specialty Care
AbbVie Romania
Pentru mine, lucrarea de față vine să aducă o serie de răspunsuri la întrebări pe care mulți dintre noi și le-au ridicat în ultimii ani, întrebări legate de cultura internă din companiile românești, de diferențele față de celelalte societăți moderne, de atitudinea față de muncă sau de ceea ne face pe noi, românii, fericiți. Poate că, parcurgând această lucrare, tot mai mulți dintre noi vor fi de acord cu afirmația: „Cultura face diferența!”, idee centrală a lucrării de față. Și cu siguranță că aceia dintre noi care vor rezona cu această frază vor parcurge mult mai sigur și mai rapid drumul României spre modernitate.
Călin Ile
Președinte Federația Industriei Hoteliere din România FIHR
și Director General Ibis Continental Hotels
Mediul de afaceri românesc nu se aseamănă cu cel internațional. Așa cum ne dezvăluie și textul, procesul de modernizare în societatea noastră este încă în continuă desfășurare. Astfel, ne putem explica cum există laolaltă atât oameni performanți, cu principii solide, ancorate în raționalitate, cât și oameni ce acționează intuitiv, călăuziți de pasiunile proprii (fie ele bune sau rele). Prin urmare, cei care iau decizii în acest mediu nu trebuie să emuleze neapărat specificul altor țări, ci să construiască ceva de valoare pornind de la potențialul uman autohton. De unde se poate porni? Un prim reper al drumului de la valori umane la valori economice poate fi regăsit între paginile acestei cărți.
Ștefan Vuza, Fondator și Președinte
Compania Română de Chimie
Perspectivele lui Dorin, bazate pe o vastă experiență în cultura organizațională, psihologie și sociologie, mi-au
dezvăluit aspecte importante în ceea ce privește latura umană și valorile care ne conduc drept angajați sau angajatori în mediul organizațional.
Lumea modernă în care trăim atrage după sine schimbări de mentalități învechite și o adaptare continuă la locul de muncă și în viața de zi cu zi.
Cartea sa descrie într-un mod detaliat și sincer ce „se ascunde” în spatele acestor schimbări pentru a înțelege mai bine legătura dintre
performanța în muncă și satisfacțiile personale.
Răzvan Dumitrache, Director de Vânzări
Bachmann Romania
Ne dăm seama cu ușurință citind Micul zeu și viitorul muncii în panteonul fericirii că ingredientele moderne ca autonomia, raționalizarea prospectivă, laicul și individualismul sunt componente certe ale rețetei fericirii. Astfel, cartea servește foarte bine scopului oricărui manager de a crește nivelul de fericire resimțit la nivel organizațional. Acest obiectiv, din ce în ce mai dorit la nivelul marilor corporații, este greu de atins dacă nu ești ghidat corespunzător. Analiza comparativă între modernitate și premodernitate pe care Dorin Bodea ne-o propune cu această ocazie ne ajută cu atât mai mult cu cât completează foarte natural celelalte ingrediente necesare – cultura organizațională, procesele interne și stilul de leadership, analizate deja de același autor în numeroasele cărți publicate.
Edmond Braticevici, Franchise Head
Novartis Pharma Services Romania
Dorin Bodea propune spre lectură analiza unui studiu foarte interesant. Fără să dezvălui foarte multe
despre studiu, înțelegerea angajatului contemporan – omul modern, așa cum îl numește Dorin în cartea sa – văzut prin ochii unui
om de resurse umane este o provocare zilnică, care necesită un efort continuu de documentare și învățare.
Veți regăsi în acest studiu analiza diverselor tipuri de relații dintre împărtășirea valorilor moderne și perspectivele asupra muncii și nivelul
veniturilor, precum și modelele culturale ale fericirii, privite prin prisma „satisfacției cu viața”.
Vă recomand această carte cu gândul că oricine o va citi va găsi în ea un nou instrument util prin care să înțeleagă diferite categorii de angajați
români și raportarea acestora la muncă și fericire.
Ramona Grigore, Director Resurse Umane
Alpha Bank
Sinele, ca reper absolut al majorității populației actuale care muncește, a pus în chestiune întregul eșafodaj al economiei moderne, bazată pe modele de lucru predictibile și o etică a muncii hrănită de valori materialiste. Angajații par să revină la ideile marxiste de exploatare de către corporații în contextul în care, în căutarea fericirii pe cele trei paliere (de emoții, competențe și sens), transferă o parte din responsabilitatea individuală de a o construi către acestea. La rândul lor, organizațiile promit satisfacerea tuturor nevoilor individului angajat, cu rezultate dezamăgitoare pentru ambele părți, din perspectiva de engagement și productivitate. Printre multele concluzii cu care rămân din cartea de față, ideea că autonomia are cel mai mare impact asupra fericirii și că, în același timp, presupune inițiativă și responsabilitate mi-a plăcut cel mai mult. Surpriza plăcută a fost preponderența valorilor moderne ale angajaților români, libertatea și meritocrația, în pofida „neterminării” și a modelului colectivist de supraviețuire încă prezent în societatea noastră.
Andreea Mihnea
HR Director Romania and Moldova | South Eastern Cluster Talent Leader
EY
Îndrăzneala domnului Bodea de a aborda o sumedenie de teme în această carte face ca lectura ei să fie atât incitantă,
cât și provocatoare intelectual. S-a scris atât de mult despre modernitate încât ar fi imposibil ca cineva să poată cuprinde tot ceea ce s-a spus,
dar corelarea valorilor moderne cu modelele culturale ale muncii și fericirii (mai ales în mentalul colectiv românesc) este binevenită.
Trecerea de la heteronomie la autonomie este miza teoretică și politică centrală a modernității: preluarea de către Om a „normei”, care nu îi mai
este exterioară (divinitate, ordine socială, etc.), proces prin care Omul devine propria sa normă, principiul propriei sale deveniri.
Aici, analiza implicării diferențiate în muncă, a gradului de motivație a muncii iluminează acest proces. Nu numai atât, cu un minim de „imaginație
sociologică” oricine poate descoperi în această lucrare numeroase „pepite de aur” – ca să folosesc și eu stilul uneori metaforic al autorului.
Vintilă Mihăilescu
sociolog și antropolog
Am avut privilegiul de a-l cunoaște personal pe Dorin Bodea și sunt convinsă de talentul, integritatea și pasiunea sa în
tot ceea ce realizează.
Cartea Micul zeu și viitorul muncii în panteonul fericirii este rezultatul unei cercetări legate de tema mai largă a valorilor angajaților români, o
temă cu care autorul ne-a familiarizat și în publicațiile sale anterioare. Însă aceasta, în mod deosebit, tratează niște subiecte inedite, precum
noțiunea de trecere de la o societate învechită la una modernă, de trecere de la omul temător de Dumnezeu la omul care devine el însuși un „mic zeu”,
dar și cea de fericire, o noțiune atât de ușor de înțeles, atât de intens discutată, dar, din nefericire, asupra căreia există atât de puțin consens.
Implicațiile pentru oameni și pentru companii nu sunt deloc mici, căci toată lumea este prinsă la mijloc în această vâltoare, în acest proces de modernizare,
de goană după o viață mai bună.
Sper că lectura acestei cărți, pe care o recomand cu căldură, vă va pune pe gânduri și vă va face să priviți altfel transformările din societatea noastră.
Manuela Șoavă, Director General
Blum România
"Dorin Bodea ne oferă prin munca sa de 10 ani o oportunitate extraordinară de reflecţie personală, de transformare interioară prin autocunoaştere autentică. Este o cale sigură spre succes!"
Conf. univ. dr. DIANA VASILE,
Universitatea Hyperion
"Cartea expune în primul rând “resursele şi aspiraţiile selfului românesc” pe care le construim în fiecare zi, cu aplicarea direct în activitatea profesională, interacţionând cu echipele şi clienţii."
Daniel Necula, Country Manager
Hewlett-Packard Technology Services
"Cartea expune în primul rând “resursele şi aspiraţiile selfului românesc” pe care le construim în fiecare zi, cu aplicarea direct în activitatea profesională, interacţionând cu echipele şi clienţii. În acelaşi timp, studiul ne pune în faţă o oglindă cu “punctele slabe”, aşa cum sunt ele percepute de participanţi la sondaj, ne face să le conştientizăm şi ne dă şansa să le înfruntăm construind strategii motivaţionale potrivite."
George Pîrvu, General Manager
Schachermayer România
"Cartea expune în primul rând “resursele şi aspiraţiile selfului românesc” pe care le construim în fiecare zi, cu aplicarea direct în activitatea profesională, interacţionând cu echipele şi clienţii. În acelaşi timp, studiul ne pune în faţă o oglindă cu “punctele slabe”, aşa cum sunt ele percepute de participanţi la sondaj, ne face să le conştientizăm şi ne dă şansa să le înfruntăm construind strategii motivaţionale potrivite."
Daniel Necula, Country Manager
Hewlett-Packard Technology Services
"După ce am citit-o, nu pot spune că vă pot ghici viitorul şi nici că am prevăzut ceva, dar sunt câteva lucruri care ar fi rămas greu previzibile fără acest studiu şi la care nu strică să reflectăm puţin cu toţii. Căci ne privesc pe toţi. Cu toate reţinerile mele metodologice de principiu, studiul ne rezervă câteva surprize de proporţii şi are merite semnificative, chiar şi fără lecţiile manageriale pe care le trage din constatările sale şi care constituie adevărata sa miză."
Vintilă Mihăilescu,
sociolog şi antropolog
"Într-o societate care vorbește obsedant despre sine în termeni generali și metaforici, în care orice individ crede că știe răspunsul la întrebarea «Cum e românu’?», Dorin Bodea aduce precizia unui studiu sistematic, bazat pe fapte și argumente. Nu «românu’» generic îl preocupă, ci valorile în care cred (și după care își construiesc viața) oamenii concreți de azi. Această carte este o privire lucidă și critică asupra confuziei valorilor din România de azi, dar și un «manual» – tonic și optimist – din care putem învăța «ce să facem cu noi înșine»."
Mircea Vasilescu, redactor-șef
Dilema Veche
"Definiția cuvântului «valoare» ocupă peste 20 de rânduri în dicționar. DEX-ul explică sensul «valorii», pe înțelesul fiecăruia, din nenumărate perspective. Fără să ne dăm seama, folosim, uneori până la golirea de sens, acest cuvânt. Cel mai des, alegem definiția de «importanță, însemnătate, toate calitățile care fac ca un lucru să devină bun, căutat și apreciat ». Dar care sunt aceste calități? Într-o companie de succes, colaboratorii au la dispoziție un set de valori întocmit după o serie de criterii, fie ele așteptări, nevoi, clienți, poziție în piață, industrie etc. Aceiași angajați au și un set de valori proprii, un produs al educației ori poate al experienței de viață. Cheia succesului este ca aceste două seturi să fie aliniate – valorile organizației să se identifice (poate sper prea mult!) sau măcar să rezoneze cu cele ale colaboratorilor săi, de la bun început sau de la un moment dat. Până astăzi, nu aveam nicio idee despre cum stau lucrurile în realitate cu valorile angajaților români. Da, aveam o bănuială, o percepție, o convingere intimă. Dar care este realitatea? Măcar pentru 1500 de angajați români, studiul acesta, care stă la baza cărții lui Dorin Bodea, oferă un răspuns. După nouă luni de culegere de informații și de analiză, începem să vedem la ce valori se raportează colaboratorii noștri, ce anume îi motivează și ce anume nu îi interesează decât într-o măsură infimă. Rezultatul va fi poate surprinzător pentru mulți dintre dumneavoastră (cam cum a fost și lectura anteriorului volum publicat de Dorin Bodea, Românii, un viitor previzibil?). Există oare o distanță între valorile proprii și cele pe care le împărtășesc CEILALȚI? Găsim în rezultatul studiului răspunsul la întrebarea «De ce nouă ne merge mai prost decât altor popoare?» Cartea de față trebuie obligatoriu citită de cât mai mulți români și în special de lideri, pentru a-și înțelege mai bine echipele cu care lucrează. Cred sincer că va deveni o carte de referință în Romania."
Dragoș Anastasiu, președinte
Eurolines Grup
"Analizând retrospectiv ultimii 100 de ani, constatăm că românii nu sunt un popor previzibil, ci – dimpotrivă – poate unul dintre cele mai imprevizibile popoare din Europa. «Să privim spre viitor!» ne îndeamnă Dorin Bodea, în a cărui carte pot recunoaște multe dintre valorile și caracteristicile comportamentale ale oamenilor cu care am interacționat în diverse colectivități sau pur și simplu pe stradă. Mă intrigă evoluția «sinelui românesc» și studiul oferă din abundență argumente științifice, date statistice, referințe privind contextul geografic și istoric, o interpretare lucidă și obiectivă a ceea ce ne caracterizează. Însă și mai important este că ne oferă un instrument prețios în tentativa de-a ne construi viitorul... unul puțin mai bun și poate mai previzibil."
Cătălin Velescu, Managing Director
3M România
"Dorin Bodea, un pasionat de valorile românești, atinge un obiectiv important, oferind o soluție solidă pentru crearea unui cadru și a unei culturi performante, care se pot dezvolta în interiorul unui departament sau al unei companii (unei organizații, unui grup). Încă din introducere, tonul cărții lasă impresia unei conversații elevate, obiective, dar în același timp pline de pasiune. Orice pagină deschisă oferă ceva interesant: un citat, o statistică, o istorie personală. Este un studiu pe care vreau să îl recomand oricărui manager din România."
Liliana Scheck, Country Manager
Hewlett-Packard Elveția
"Cartea lui Dorin Bodea, Valorile Angajaților Români, evidențiază și ilustrează valorile noastre naționale. Scrisă într-un limbaj științific accesibil, ea nu se limitează doar la mediul de afaceri, angajați și angajatori, ci ne ajută să înțelegem cine suntem ca popor. Luați ca națiune, avem puncte tari și puncte slabe, exact ca oricare alta, însă tindem mai mult decât alții să ne vedem doar cusururile. Această lucrare ne va ajuta cu siguranță să înțelegem mai bine care ne sunt punctele forte și pe ce am putea construi. Am putea să fim mai sinceri și să avem curajul de-a deveni noi înșine, români cu BUNELE și relele care ne caracterizează. Valorile angajaților români ar trebui să fie o carte de referință pentru orice guvern care își dorește să creeze o strategie națională sau un brand de țară."
Vlad Bog, Human Resources Director
Microsoft România
"Pentru a doua oară, autorul reușește o lucrare extrem de interesantă și de solidă aplicabilitate. Asistăm la o pledoarie pentru performanță, dezvoltare pe termen lung și construcție colectivă, pe care puțini o încearcă. Mai mult de-atât, Dorin Bodea prezintă instrumente precise în sprijinul managerului, cel chemat să utilizeze valorile structurale ale angajatului român în realizarea acestor deziderate."
George Pîrvu, General Manager
Schachermayer România
"Societatea românească suferă enorm nu atât din cauza lipsei, cât a confuziei de valori, care o împiedică să construiască ceva durabil. Legenda Meșterului Manole, abordată pe larg în capitolul «Inconștientul românilor », ne oferă o indicație istorică și mitică cu privire la capacitatea noastră de a construi lucruri durabile. Nicio organizație nu poate să se sustragă complet (și nici nu e indicat so facă) din societatea pe care, într-un fel sau altul, o deservește. Dar cultura constructivă a unei organizații nu se poate clădi în mod durabil decât printr-o abordare extrem de sistematică și de riguroasă. Oamenii simt asta și, într-un fel sau altul, vor încuraja sau sancționa cultura organizațională în funcție de valorile proprii, care sunt luminate de educație și întunecate de interese punctuale. Să cunoști valorile oamenilor dintr-o organizație și să lucrezi constant cu acestea este poate singura alternativă serioasă în toate țările ieșite din comunism."
Petru Crăciun, General Manager
Cegedim România
"Dorin ne oferă un studiu riguros al valorilor românilor, fiecare dintre ele analizată și însoțită de un profil psihologic. Diferențele dintre valorile centrale și cele ideale sunt explicate foarte clar, iar implicațiile lor sociale și interpersonale sunt ilustrate adecvat, ajutându-ne astfel să înțelegem multe fenomene ale societății românești."
Daniel Necula, manager
Hewlett-Packard România
"Îl cunosc pe Dorin de mult timp și am colaborat împreună la diverse proiecte în care mi-a acordat consultanță, cu rezultate ulterioare optime pentru activitatea companiei pe care o reprezint. Prin cartea Valorile angajaților români, Dorin realizează un amplu studiu asupra coordonatelor culturale și morale ale angajaților de pe teritoriul României. Este rezultatul experienței sale îndelungate și al laborioaselor cercetări de piață bazate pe chestionare minuțios și riguros întocmite. Cartea sa este dovada nu numai a pregătirii sale profesionale excelente, dar și a felului său de A fi – încăpățânat în a-și atinge obiectivele, dar plin de bun-simț, perseverent și totodată diplomat. Rezultatele studiului concretizat în această carte sunt extrem de clar explicate și analizate. Conexiunile și interpretările făcute sunt uneori surprinzătoare. Este, cu siguranță, o carte care merită citită și păstrată spre consultare și care încearcă și reușește să redea imaginea unui segment important al societății românești – angajații – din perspectiva perioadei actuale.“ "
Virgiliu Dicea, director general
Candy Hoover România
"Dincolo de management, leadership şi antreprenoriat, se află problema diafană – şi general umană – a conducerii, pe care Dorin Bodea o priveşte, metaforic, ca pe o “luptă cu răul”. Din această perspectivă cuprinzătoare, analizele sînt şi ele integratoare, reunind, peste frontierele disciplinare obişnuite, diversitatea componentelor actului de conducere. Iar “soluţia” este pe măsură: o holistică “ecologie a conducerii”, de natură să asigure o dezvoltare cu adevărat durabilă a afacerilor."
Vintila Mihailescu
"Cand piata scade sau in cel mai bun caz sta pe loc, avantajul competitiv devine vital in lupta companiilor pentru cota de piata. Managerii companiilor incearca din rasputeri sa induca spiritul antreprenorial organizatiilor. Insa nu e suficient doar sa ceri asta si in multe cazuri stimularea baneasca nu ajuta nici ea prea mult. De ce e nevoie? E nevoie de o cultura a antreprenoriatului, Dorin spune: “… o revolutie, o schimbare profunda, o transformare semnificativa a modului de gandire si comportament…” nimic mai adevarat dar in acelasi timp nimic mai greu, cu precadere in companiile medii si mari in care constrangerile organizatiei nu fac decat sa limiteze apetitul catre idei de start up.. Cartea lui Dorin ne provoaca sa gandim in acesti termeni si sa ne punem intrebarea cine poate obtine aceasta revolutie? Un lider, un manager sau pur si simplu un antreprenor? Ca de obicei Dorin ne surprinde cu teme cat se poate de actuale si de utile in lupta cu provocarile de azi."
Cătălin Velescu, Managing Director
3M România
"Globalizarea şi regionalizarea imping firmele să livreze profitabilitate pe termen scurt, trimestrial – corespunzator cu interesul acţionarilor de a vedea o creştere imediata. Iar produsele şi serviciile competitive sunt importante, însă ce va face diferenţa în final este dezvoltarea programatică a competenţelor de leadership, manageriale şi antreprenoriale la echipele de conducere. Cartea domnului Dorin Bodea ne provoacă să considerăm factorii nevăzuţi care duc la un success în afaceri pe termen lung şi care asigură profit şi creştere consistentă în fiecare trimestru pe termen lung. Şi anume îmbinarea unui management precis pentru rezultate predictibile cu un leadership care să stimuleze performanţa şi sinergiile dintre organizaţii şi nu în ultimul rând, iniţiativa antreprenorială şi asumarea riscurilor."
Daniel Necula, director department servicii
Hewlett Packard
"« Manager, lider sau antreprenor ? Iata o dilema cu care orice conducator de firma, mica sau mare, se confrunta in permanenta. Aceasta carte este un ghid valoros pentru oricine vrea sa faca un pas inspre societatea viitorului. »"
Daniela Pandrea, Director Strategy & Marketing
Honeywell Buildings Solutions Europe & North Africa
"Cartea oferă celor interesaţi o interesantă investigaţie interdisciplinară a modelului conducerii, privit din perspectiva triadei rolului de manager, lider şi antreprenor al conductorului unei companii care se confruntă cu provocările noului mileniu. Autorul sesizează corect vulnerabilităţile modelului economic actual şi nevoia de adaptare a acestuia la schimbările majore ale mediului oferind ca soluţie un nou model de management. Cerinţele de reaşezare a raporturilor dintre societate şi companii prin intensificarea demersurilor de creştere a responsabilităţii sociale, a respectului şi grijii faţă de mediul înconjurător şi, nu în ultimul rând, a oferirii oportunităţilor de împlinire a oamenilor prin muncă sunt doar câteva direcţii ce şi-au făcut deja simţită prezenţa şi se regăsesc în noul model de management propus şi analizat de autor. Studiile de caz prezente în carte conving cititorul că, privind sistemic, managerul noului mileniu va fi capabil să promoveze acele valori ale conducerii (loialitate, echitate, integritate şi altele) care asigură atât performanţa cât şi durabilitatea afacerii şi care oferă, totodată, posibilitatea valorificării potenţialului creativ uman."
Elena Pelinescu, profesor universitar doctor
Institutul de Prognoză Economică, Academia Română
"Ca de fiecare data, Dorin Bodea ne pune la dispozitie in cartea sa, un material documentat si excelent prezentat.
In mod evident un studiu interesant si cu mare aplicabilitate practica, ca de obicei.
Si tot ca de obicei nu se poate abtine, de la a ne arunca manusa, noua...manageri, lideri sau antreprenori!?
Invitatia sa la introspectie este binevenita si sunt sigur ca nu vom lasa cartea din mana, pana cand nu vom afla.
Suntem sau nu “trei in unul”?"
George Pîrvu, General Manager
Schachermayer România
"Cartea lui Dorin Bodea este un instrument extrem de util, care nu trebuie să lipsească de pe biroul oricărui lider, manager, antreprenor, si chiar student, ce aspiră la una dintre aceste poziții cheie pentru mediul de afaceri. Cercetarea minuțioasă, care stă la baza cărții, oferă cititorului puterea de a pătrunde în mintea liderilor marcanți, sau a managerilor performanți, pentru a înțelege mai bine cum gândește propriul șef, ce îi motivează pe angajați, ori care sunt ingredeintele din rețeta succesului în leadership. Ca antreprenor, consider că demersul autorului este unul important pentru comunitatea de business, cu atât mai mult cu cât volumul acordă un capitol semnificativ evoluției gândirii manageriale, care a trecut din zona intuitivă, - plajă ce cuprinde încă o serie de companii de tip start-up -, către cea științifică. După cum veți descoperi, răsfoind paginile cărții, în viitor vom mai asista la o serie de schimbări. Lucrarea reușește cu succes să arate că rolul de antreprenor, nu numai că este complementar celor de manager și lider, ci chiar “pune punctul pe i” și demontează mitul potrivit căruia în companiile multinaționale rolul de intraprenor este redus și insignifiant. Mai mult, lucrarea de față arată că viitorul conducerii companiilor implică din ce în ce mai mult antreprenoriat, “poate chiar o revoluție antreprenorială”, după cum arată Dorin Bodea."
Marta Ușurelu, owner si redactor sef
revista Biz
"Cartea lui Dorin Bodea este un ghid util despre teoriile modelelor de conducere si realitatile mangementului si antreprenoriatului practicat in Romania. Rezultatele studiului despre rolurile si competentele de conducere aplicate in Romania au constituit o revelatie pentru mine, dar si un semnal de atentionare. Revelatia vine din descoperirea perceptiilor diferite pe care le au managerii, subordontii si superiorii lor asupra competentelor conducerii, diferente specifice de altfel unui studiu gen feedback 360 grade. Semnalul este dat de constientizarea competentelor conducerii carora, conform studiului, nu le acordam o mare prioritate in momentul de fata, dar care sunt absolut esentiale pentru a sustine o dezvoltare sustenabila. Aici vad si utilitatea practica a acestei lucrari, care astfel se diferentiaza fata de un studiu pur teoretic al conceptelor conducerii, si care poate fi folosita in dezvoltarea personala de catre actuali sau viitori manageri, leaderi si antreprenori pentru a adopta un model eco de conducere concomitent cu dezvoltarea (revolutionarea) afacerii."
Alina Paraschiv, Support Engineering Manager
Microsoft Global Business Support
"Prin amabilitatea autorului am avut prilejul sa parcurg recent o carte ce raspunde unei nevoi stringente, identificate în “peisajul” românesc de afaceri: definirea / explicarea procesului de conducere. Sigur, exista foarte multe articole ce abordează acest subiect în presa străină de specialitate (e.g. Harvard Business Review), dar, pentru prima dată, am regăsit concepte familiare (antreprenoriat / management / leadership), fundamentale pentru înţelegerea procesului de conducere, reunite şi explicate pe larg într-o carte autohtonă. Consider această iniţiativă ca fiind cel puţin lăudabilă şi sper ca această carte să se bucure de un real succes."
Sergiu Mosoia, Medical Director
Pfizer România
"Cartea lui Dorin Bodea este un ghid util despre teoriile modelelor de conducere şi realităţile mangementului şi antreprenoriatului practicat în România. Rezultatele studiului despre rolurile şi competenţele de conducere aplicate în România au constituit o revelaţie pentru mine, dar şi un semnal de atenţionare. Revelaţia vine din descoperirea percepţiilor diferite pe care le au managerii, subordonaţii şi superiorii lor asupra competenţelor conducerii, diferenţe specifice de altfel unui studiu gen feedback 360 grade. Semnalul este dat de conştientizarea competenţelor conducerii cărora, conform studiului, nu le acordăm o mare prioritate în momentul de faţă, dar care sunt absolut esenţiale pentru a susţine o dezvoltare sustenabilă. Aici văd şi utilitatea practică a acestei lucrări, care astfel se diferenţiază faţă de un studiu pur teoretic al conceptelor conducerii, şi care poate fi folosită în dezvoltarea personală de către actuali sau viitori manageri, leaderi şi antreprenori pentru a adopta un model eco de conducere concomitent cu dezvoltarea (revoluţionarea) afacerii."
Alina PARASCHIV, Support Engineering Manager
Microsoft Global Business Support
"În contextul socio-cultural în care ne situăm şi în care însăşi aspectul de profitabilitate nu îsi ocupă pe deplin locul pe
care îl merită, cartea d-lui Dorin Badea este o excepţie remarcabilă.
În competiţia dintre miturile care populează atât opinia publică, cât şi mediul de afaceri şi climatul organizaţional, o cercetare dedicată românească
este mai mult decât binevenită.
Cu riscurile cu care ne-a obişnuit să şi le asume, sper din tot sufletul ca demersul autorului să beneficieze de receptarea corectă a mesajului
şi să anime o dezbatere adevarată în jurul acestui subiect, important şi delicat în egală măsură."
Petru CRĂCIUN, Managing Director
Cegedim România
"Dorin Bodea, un specialist care studiază atent leadershipul şi managementul românesc, este conştient că suntem cu toţii
actorii unui proces de transformare spre o nouă economie. El ştie că noua economie va fi construită de liderii care înţeleg că noul model al conducerii
în afaceri este fundamentat pe dezvoltarea integrată a proceselor de management, de leadership şi de antreprenoriat.
“Manager, Lider sau Antreprenor?” este o carte care le va fi pe plac în egală măsură celor interesaţi de teorie şi celor preocupaţi de practică.
Ţesătura obţinută prin combinarea unei bibliografii excelent alese cu rezultatele unor cercetări şi studii de caz realizate în premieră în România
este foarte eficace. Conceptele şi argumentele lui Dorin Bodea oferă managerilor şi antreprenorilor o viziune care, în opinia mea, va avea ecouri în
mediul de business autohton în următorii ani."
Claudiu VRÎNCEANU, Redactor-şef
Wall-Street.ro
"Cartea oferă celor interesaţi o interesantă investigaţie interdisciplinară a modelului conducerii, privit din perspectiva triadei rolului de manager, lider şi antreprenor al conductorului unei companii care se confruntă cu provocările noului mileniu. Autorul sesizează corect vulnerabilităţile modelului economic actual şi nevoia de adaptare a acestuia la schimbările majore ale mediului oferind ca soluţie un nou model de management. Cerinţele de reaşezare a raporturilor dintre societate şi companii prin intensificarea demersurilor de creştere a responsabilităţii sociale, a respectului şi grijii faţă de mediul înconjurător şi, nu în ultimul rând, a oferirii oportunităţilor de împlinire a oamenilor prin muncă sunt doar câteva direcţii ce şi-au făcut deja simţită prezenţa şi se regăsesc în noul model de management propus şi analizat de autor. Studiile de caz prezente în carte conving cititorul că, privind sistemic, managerul noului mileniu va fi capabil să promoveze acele valori ale conducerii (loialitate, echitate, integritate şi altele) care asigură atât performanţa cât şi durabilitatea afacerii şi care oferă, totodată, posibilitatea valorificării potenţialului creativ uman."
Claudiu VRÎNCEANU, Redactor-şef
Wall-Street.ro
"Am avut privilegiul să-l cunosc personal pe Dorin Bodea și am convingerea că este un om integru, inteligent,
talentat, plin de devotament și pasiune în tot ceea ce face. Cunoașterea caracteristicilor umane este unul dintre subiectele lui preferate
și mult studiate."
Cine sunt eu? este un studiu psiho-sociologic care ne îndeamnă la cunoașterea de sine și la modestie. După lecturarea acestei cărți,
în mod cert vă veți întreba cine sunteți, ce vă doriți de la viață și ce puteți schimba în sensul acesta. O recomand cu căldură.
MANUELA ȘOAVĂ, DIRECTOR GENERAL
BLUM ROMÂNIA
"Ce poate fi mai provocator pentru cineva angajat în studii psiho-sociologice decât identitatea?
Acest lucru reiese cu ușurință din lectura cărții lui Dorin Bodea.
Raportarea sa la societatea românească se face fără a neglija contextul general în care trăim astăzi, în care influența socială
nu are nici frontiere, nici limite clar impuse. Contagiunea socială se naște din neliniștea dată de schimbări continue, individul
încercând să se descurce în acest amalgam de premodernitate, modernitate și postmodernitate."
Ca atare, așa cum arată Dorin Bodea, cu toții devenim contaminați de un utilitarism egoist. Autorul s-a angajat în analiza felului
în care se construiește subiectivitatea punând accentul pe relația între individ și societate, dar neomițând atomizarea către care tindem ca indivizi.
Arhitectura socială în care se înscrie individul astăzi are valori sociale care nu-și mai găsesc fundamentele,
susține pe bună dreptate autorul, apelând la argumente solide bine incluse în demonstrația sa.
Cartea lui Dorin Bodea este una care exprimă ambiția sa de a înțelege lumea în care trăim și permanenta modelare și remodelare a identității personale,
acest concept care a devenit brandul prezentului. Un concept asociat frecvent cu narcisismul, competiția, individualismul, succesul social,
cultul celebrității și eroizarea personală. Cartea lui Dorin Bodea pledează pentru beneficiile cunoașterii de sine, al echilibrului și modestiei
care ne ajută să facem față trepidantului nostru prezent.
Aurora Liiceanu, psiholog
"Dorin Bodea explică argumentat și expresiv ce ni se întâmplă. E riguros, are o gândire limpede, un orizont cultural vast și o rară finețe a observației. Studiile și articolele sale – despre identitate, valori, integritate, încredere – conturează o hartă mentală asupra căreia merită să reflectăm. Cine sunt eu? Impune profilul unui autentic intelectual public."
MIRCEA VASILESCU, Prof. Univ. Dr. Facultatea de Libere
Universitatea București
"O lectură captivantă, pe care o recomand managerilor, liderilor din orice domeniu de activitate.
Sunt aici ingrediente pentru o radiografie clară, utilă pentru diagnosticarea situației sociale actuale, cu impact în toate structurile mediului
economic, inclusiv la nivelul organizațiilor: ne confruntăm cu lipsa de încredere, propagarea unei culturi favorabile compromisului și necinstei,
productivitate mică și insuficientă plusvaloare. Suntem provocați să ne gândim cum să abordăm această situație și la posibile soluții."
IRINA KUBINSCHI, DIRECTOR RESURSE UMANE
RAIFFEISEN BANK
"Fac parte dintr-o generație care a crescut cu obsesia fugii de uniformă.
Cu spaima că îți este interzis să fii diferit, să ieși din rând, să fii TU. Ce faci însă când te trezești într-o lume în care totul
e deschis, e posibil, e la îndemână?
Dorin Bodea are inteligența și modestia să nu pretindă că la întrebarea Cine sunt eu? se poate răspunde tranșant și definitiv.
E doar un bun punct de plecare pentru alte întrebări și pentru o necesară explorare a valorilor, de ieri și de azi, care ne fac să fim așa
cum suntem. Ca indivizi, dar și ca societate și, de ce nu, ca popor."
RAMONA AVRAMESCU, jurnalist
TVR
"Atacând în continuare teme delicate, dar importante pentru noi toți, Dorin Bodea aduce câteva perspective suplimentare,
menite a fundamenta dilemele în care se zbat societatea și economia românească.
Deși pare nesigur pe soluțiile de ieșire la liman, cred că face asta pentru a evita să propovăduiască soluții gata fabricate, știind destule despre
substraturile noastre psihologice...
Cartea Cine sunt eu? este un binevenit demers, care propune teme de meditație foarte acute și necesare la nivel individual,
organizațional și chiar social."
PETRU CRĂCIUN, DIRECTOR GENERAL
CEGEDIM
"Dorin Bodea este un om tânăr, cu un mental nou, pregătit să te pună fără menajamente în fața problemelor.
Cartea sa oferă soluții concrete pentru progrese substanțiale în materie de performanță, pentru managerii care încă se află în situația de
a-și spune: Nu am cu cine să performez."
VALENTIN JIPA, DIRECTOR GENERAL
RENAULT SERVICES ROMANIA
"Sunt un cititor avid și cartea lui Dorin Bodea a avut de luptat cu multe alte titluri de pe biroul meu.
Cu toate acestea, o dată începută, a reușit să mă fascineze prin modul analitic, ca al unui ceasornicar fin, în care demontează resorturile
mecanismului care suntem fiecare dintre noi atunci când ieșim în lume și ne căutăm sensul.
Psihanaliștii obișnuiau să spună că nu te poți privi de la fereastră cum te plimbi pe stradă. Aici e meritul cel mai mare al lui Dorin: a
reușit să se oprească, să privească Omul și să îl înțeleagă prin prisma a mii de oglinzi pe care i le pune în față, de la Grigore Alexandrescu
și până la Heidegger.
Nu poți să fii un manager mai bun decât ești om.Și nu poți să înțelegi mai bine cum relaționezi cu ceilalți oameni înainte de a-ți da seama
ce te mână pe tine. Cartea lui Dorin este un bun aide-mémoire pentru sensul pe care fiecare și-l construiește pentru sine și în relație cu ceilalți.
O recomand cu drag!"
ALINA STEPAN, MANAGING DIRECTOR
IPSOS SOUTH-EAST EUROPE
"Citind cartea Cine sunt eu?, m-am surprins adesea întrebându-mă: să fie vorba și de mine când se referă la boala
de a fi șef? sau la incompetența care se vrea la vârf? Și eu mă vreau la vârf! Mă face asta, pe cale de consecință, să fiu incompetent?
În fond care ar putea fi sensul muncii mele dacă nu, tocmai managementul mediocrității mele!?
Mă trezesc apoi din revelație și realizez că o carte bună este acea carte care te determină să te îndoiești de tine, măcar parțial,
care îți ridică semne de întrebare, fără să îți furnizeze răspunsuri absolute și soluții sigure în n pași. Ai senzația doar că te îndreaptă.
Te îndreaptă către o direcție. Nu neapărat bună. Dar măcar te îndreaptă!"
GABRIEL PETRESCU, DIRECTOR EXECUTIV
FUNDAȚIA SERENDINNO
"Precum gustul unei mâncări – dat în primul rând de tușa maestrului, și în secundar de cantitățile și calitatea componentelor rețetei, așa regăsim și în Adevărul incomod... intervenția Autorului Dorin Bodea; acesta realizează sintetizarea multor materiale, ‘legate’ prin experiența Trainer-ului, Coach-ului, Managerului, Omului Dorin Bodea. Ușor de parcurs, cu siguranță vă veți regăsi într-unul din paragrafe.
Iustin Petrică, Managing Director
Carl Zeiss Instruments
"The book raises some of the most important questions of our times in ways that are novel, often surprising, and always thought-provoking."
Mihaly Csikszentmihalyi, Professor of Psychology and Management
Claremont Graduate University
autorul cărții „FLUX. Psihologia fericirii”
"This book is an important addition to the growing literature on what really goes on inside the executive suite of modern organizations. It makes clear why the management culture has to evolve to deal with the exponential growth of complexity that CEOs of the future will face."
Edgar H. Schein, Professor Emeritus
MIT Sloan School of Management
Author of Humble Inquiry (2013) and Organizational Culture and Leadership, 5th ed. (2017)
"Dorin Bodea deftly summarizes organization problems of employee malaise, lack of productivity and ineffective organization processes (like performance appraisal). He then goes on to offer specific and useful tips for how leaders can create more happy organizations where organizations enable people to thrive. This is a thorough and helpful guide for any leader want to create a more abundant organization."
Dave Ulrich, Rensis Likert Professor
Ross School of Business, University of Michigan
Partner, The RBL Group
autorulul cărților „The Leadeship Code” și „The Why of Work”
"Today's business climate challenges many executives – and especially CEOs. In publicly-traded organizations, boards of directors have little to no patience to give CEOs time to get started successfully. As a result, today's senior leaders such as CEOs must be prepared to be successful at the start. This book gives you the ideas to be successful at the start."
William J. Rothwell, William J. Rothwell
President Rothwell & Associates, Inc.
"Un sistem sortit să eșueze? Până acum, Dorin Bodea, lucrând de două decenii cu corporații, a scris în cunoștință de cauză despre cum funcționează acestea, care le sunt valorile etc. Acum, cu un soi de exasperare, ne invită în spatele ușilor închise și ne arată de ce nu mai pot să funcționeze așa."
Vintilă Mihăilescu, sociolog și antropolog
"Cartea de față e una atipică pentru cultura noastră publică, pentru că spune lucrurilor pe nume într-un mod argumentat, rațional, fără emfază și fără inutile ambalaje emoționale. Dorin Bodea se dovedește, încă o dată, nu doar un profesionist credincios valorilor sale, dar și un intelectual implicat, care știe să ne pună pe gânduri."
Mircea Vasilescu, Prof. univ. dr.
Facultatea de Litere, Universitatea din București
"Noua carte a lui Dorin Bodea vede lumina tiparului într-un moment cum nu se poate mai potrivit,
când întreaga societate românească, inclusiv cea de business, se afla la majorat și la răscruce. Ne aflăm în plină schimbare nu numai de generații,
dar și de paradigme. Modul în care au fost conduse organizațiile românești în ultimii 25 de ani nu mai poate continua. Dacă până acum valorile nu au
jucat un rol determinant în cultura organizațională, acestea intră din ce în ce mai mult în atenția organizațiilor.
Noțiuni precum ‘încredere’, ‘loialitate’, ‘implicare activa’, ‘dezvoltare personala’, ‘atitudine’, ‘colaborativitate’ vor apărea din ce în ce mai mult
în ședințele de board ale viitorului.
Dacă până acum în focus regăseam propria persoană, de acum înainte va conta mentalitatea deschisă care pleacă de la principiul “what can I do for you”.
Dacă până acum competitivitatea domina colaborativitatea, viitorul va aduce o schimbare de paradigmă. Dacă până acum a funcționat principiul „merge și așa“,
începând de imediat competența și profesionalismul vor fi indispensabile succesului. Și, dacă până acum, fericirea se regăsea fie la nivelul personal al
conducătorilor și, cel mult, al clienților, începând de imediat fericirea întregii organizații va fi esențială pentru ca aceasta să performeze.
Noua generație de CEO avea nevoie de această carte, care dincolo de principii pe care le intuim cu toții se fundamentează pe studii, comparații și cifre.
Cartea este, însă, utilă și pentru toți cei care până acum se uitau cu neîncredere la actuala lor conducere și nu înțelegeau motivele pentru care lucrurile
nu mergeau așa cum ar fi trebuit. Nu am nici un dubiu că această carte va deveni un “must read“ pentru întregul mediu de business românesc al anilor 2018-2019."
Dragoș Anastasiu, fondator și președinte
Eurolines Group
"Ca profesioniști dedicați care-și asumă românitatea și rolul de a contribui la creșterea neamului nostru, ne-a fost oferită cinstea să sprijinim o inițiativă editorială care își propune să promoveze excelența cu toate argumentele științifice și experimentale disponibile astăzi. De asemenea, aceasta își propune să pună la dispoziția mediului de afaceri românesc un adevărat ghid de orientare ce oferă managerilor autohtoni îndreptarea potrivită pentru a adăuga încă și mai multă substanță conducerii organizaționale în România."
Adrian-Cătălin Bulboacă, Managing Partner
Bulboacă & Asociații
"Dezbaterea propusă de Dorin Bodea este una de mare impact pentru viitorul organizațiilor, fie că sunt locale sau internaționale. Ținând cont de cultura muncii noilor generații, Millennials și Z, dar și de ritmul schimbărilor tehnologice, modul în care rolul CEO-ului se va transforma va contribui semnificativ la succesul organizațiilor. În acest context, CEO-ul rămâne cel mai important responsabil de cultura companiei, prin care inspiră încredere, motivare, implicare angajaților și stimulează creativitatea și inovația."
Bogdan Ion, Country Managing Partner
EY România și Moldova
"Cartea lui Dorin Bodea aduce o perspectivă suplimentară asupra unor aspecte încă insuficient clarificate,
dar extrem de importante. Deocamdată nu avem un alt model de organizare și funcționare economică în afara companiilor sau organizațiilor actuale,
de aceea este critic să le înțelegem situația, nevoile și potențialul. Oamenilor le este mai la îndemână să lucreze în grupuri mici, de aceea rolul
organizațiilor mici (IMM-uri) a fost și va rămâne unul esențial în economiile funcționale. Dar o economie matură nu poate conține doar organizații mici,
ci va conține în mod obligatoriu și organizații mijlocii și mari, a căror durată de viață și performanță sunt influențate de mulți factori, printre care
cel mai important rămâne gradul de fructificare a cunoștințelor și resurselor de care dispun, care depinde și acesta în mod profund de capacitatea de a
lucra împreună.
Din păcate, organizațiile de dimensiuni semnificative, mijlocii și mari, nu se pot îndepărta – în sens pozitiv – prea mult de media societăților în care
există, iar aici intervine nevoia de viziune și coeziune, la care se adaugă provocarea de a construi pe baze solide, ceea ce nu este posibil în afara unei
abordări pe termen mai lung. Ca să exemplific un alt adevăr incomod, prestația nesatisfăcătoare a clasei politice din România este strâns legată de lipsa
de viziune și coeziune, combinată cu o perspectivă de abordare doar pe termen scurt și foarte scurt. În cazul organizațiilor de dimensiuni semnificative,
deși asemănările cu societatea sunt vizibile, situația este mai ușor de abordat decât la scara întregii societăți, iar aici responsabilitatea revine conducerii
superioare (la limită, concentrată într-o singură persoană, CEO-ul), la pachet cu riscurile aferente lipsei de responsabilitate. În general, nevoile
organizației sunt la nivelul normalității, dar potențialul poate varia semnificativ de la un caz la altul. Capacitatea de a identifica potențialul real
sau maxim al unei organizații, combinată cu nivelul așteptărilor și răbdarea sau nerăbdarea acționarilor sau Consiliului de Administrație creionează fundalul
terenului pe care acționează CEO-ul, care va ajunge, de la început sau pe parcurs, să se încadreze fie în categoria celor tentați să acționeze malign cu o
abordare pe termen scurt, fie a celor capabili să-și utilizeze modestia, priceperea, răbdarea și consecvența cu o abordare de timp mai îndelungat.”"
Prof. univ. dr. Elena PELINESCU,
Institutul de Prognoză Economică, Academia Română